Bab 2 :: Cintailah Ia Dalam Diam



Lisa..mana la hang ni...kan dah bagitau semalam...” rungut Hani sendirian...Kelibat Lisa masih tidak kelihatan walaupun penumpang-penumpang di stetsen keretapi hampir surut.

“Hani...aku minta maaf banyak-banyak,aku dah keluar awal tadi...tiba-tiba kat simpang tu ada excident...jem giler..”Lisa menepuk belakang Hani.

“Weh...boleh tak kalau bagi salam dulu...ini entah mana-mana muncul..main sergah ja...” bebel Hani...

“Oppsss!!Ampun bu..dah jom cepat..nanti tak pasal-pasal kereta aku kena towing.” Hani terus membontoti Lisa menuju ke kereta...

“Apa cerita kampung halaman?...Ada cerita best tak..gosip terbaru ke...apa ke?” Lisa memulakan bicara setelah meninggalkan stesen keretapi itu yang sarat dengan manusia pelbagai ragam.

“kampung...macam biasa je...Wak Parjo hujung kampung dah meninggal 3 hari sebelum aku balik,lemas...jatuh semasa menjala di sungai... dah maghrib tak balik-balik...mak cik Senah minta tolong orang kampung carikan...jumpa pun dah arwah...”Hani mula bercerita... “Hah...ada gosip terbaru ni...mahu tahu kah..?”

“Innalillah... tak kira apa yang kita tengah buat...bila dah sampai waktu dijemput jua.....errmm...gosip terbaru...what’s that...?”Soal Lisa... “Gosip ni terbaru dan masih lagi panas...macam goreng pisang panas..hurmm” sambung Hani lagi. “Hani...apa yang panas nya...bagitaulah cepat...” Rasa ingin tahu Lisa bertambah tapi tumpuan memandunya tidak terjejas...

“Hang ingat lagi tak,Mona,anak Pak Seman...budak yang selalu dok buat hal masa sekolah dulu...?” Hani memulakan bicara... “Mona...Mona...yang mana satu ek...Mona...”Lisa cuba mengingat kembali kawan-kawan zaman sekolah dahulu...agak lama Lisa kembali bersuara.. “hah..dah ingat Mona...Mona kucing kan...budak yang pakai kain labuh tu...pernah berbau satu dewan pasal tak sedar tahi kucing melekat kat kain dia...eeuu...”Lisa mula mengigati Mona.

“Hah...Mona tu la....ingat pun...sebab kes tu la orang gelar dia ‘Mona kucing’...”Hani megiakan kata-kata Lisa dan mereka ketawa bersama...“Apa kes dia buat kali ni...kes terbaru selepas zaman sekolah...ermm” tahap ingin tahu Lisa semakin menebal...

“Sebenarnya lepas habis sekolah banyak kes yang dia buat tapi kecil-kecilan ja,tetapi kali ni kalau hang dengaq mesti tak percaya...”Hani masih berteka-teki. “Weh...cepat aahhh...apa kes hang plak ni...nak cerita ka tak mau ni...?” Lisa seakan tidak sabar dengan cerita Hani tentang Mona.

“Ehh..ehh...dah sampai pun rumahku syurgaku....nanti malam la aku cerita...belum solat lagi ni...”Hani membantutkan rasa ingin tahu Lisa... “malam ni janji ya sambung cerita tu...lain kali kalau tak nak cerita jangan mulakan...argghhh...”Lisa menjuihkan bibirnya yang mungil.

Selesai makam malam, Lisa menanti dengan penuh sabar di ruang tamu...perasaan ingin tahu Lisa memuncak,tapi Hani masih bersahaja. “Apa la susah sangat nak cerita ni...kalau tak nak cerita jangan mulakan dari tadi...”rungut Lisa sambil menjeling Hani...tapi Hani masih tidak lekang dari menonton tv.

“Arghhh...lantak la,kalau hang tak mau cerita sudah..malas aku nak layan...baik aku buat keja ni..ada gak faedah”bebel Lisa berlalu ke meja kerjanya...Hani tersenyum...

“Alaa...jangan la majuk cik Lisa...bagi aku habis tonton ni kejap...hang bukan tak tau cerita ni kan kesukaan aku” Hani cuba memujuk. “Suka hati hang la..”balas Lisa... “Ye la..ye la...moh aku cerita...tapi tolong la buatkan aku air secawan....hang kalau buat air memang sedap...”pujuk Hani sambil mengebil-ngebilkan matanya.

“Banyak la hang punya sedap...tu hah dah lama dah air tu bertapak sebelah hang...entah-entah dah beku sejuk...” Lisa menjeling. “Amboi..marah nampak cik Lisa ni...aku tak perasan la...terima kasih ye...”Hani meneguk air milo panas itu. “Hang nak tau pasal apa ek...aku hilang ingatan kejap...hehehe” ...sambung Hani lagi... “Hah...hang nak tau pasal gosip terbaru kan...pasal Mona Kucing tu...gosip paling panas kat kampung kita buat masa ni...”pancing Hani bila Lisa tidak mengendahkannya...tapi Lisa masih seperti tadi...serius dengan kerjanya. “Lisa, hang nak dengar tak...?sudah-sudahlah merajuk tu,buruk benor aku tengok...”Hani menujuk Lisa lagi.

“Suka hati hang la Hani...dah tak kuasa aku nak dengar ...baik aku layan buat design ni...harap-harap Dato’ suka..” balas Lisa...

“Ye la...aku nak cerita ni...hang jangan la merajuk pulak ye...Aku dengar esok hujan...malas la nak naik bas...”senang hati Hani bila kata-kata itu membuatkan Lisa tersenyum...

“Cam ni,aku dengaq ni pun dari mak aku,kalau mak aku bohong maka aku pun bohong la ye...tapi aku rasa benda ni betul...sebab masa aku pergi warung Pak Hassan pun ramai orang bercerita pasal benda yang sama...aku dah tak nampak kelibat Pak Seman kat kedai Pak Hassan...”bicara Hani memulakan ceritanya...

“Ehhh...bukan ke warung Pak Hassan tu ‘port’ baik Pak Seman and The Geng...menyampah aku kalau lalu depan warung tu...tak sedar tua,gatal...eeeiiiiuuu...” Lisa mencelah sambil memuncungkan bibirnya...“So...apa sebenarnya yang berlaku” Lisa ingin tahu secepatnya.

“Cam ni...suatu malam Pak Seman tak ada di rumah, katanya nak pergi kenduri rumah saudara kat kampung sebelah, si Mona ni ambil la kesempatan ayahnya tak ada...dia ajak boyfriend datang ke rumah...Lama juga orang kampung skodeng,tunggu masa sesuai nak serbu...tapi tak lama lepas tu,tiba-tiba mereka ni nampak kelibat macam pak Seman pulak...”Hani berhenti sebentar meneguk minuman. “Pulak dah..abis tak dapat nak serbu ke...?” tanya Lisa ingin tahu... “Masa mengintip tu,mereka tengok tingkah laku Pak seman agak mencurigakan,terhendap-hendap...mereka ingat Pak Seman nak tangkap si Mona,rupanya bila Pak Seman buat isyarat tangan...seorang perempuan turun dari kereta...menurut orang kampung yang dok skodeng ni,perempuan tu lawa,lagi cantik dari arwah Mak Leha...” Ceita Hani bersungguh-sungguh.

“Mak aiiii.....biar betul..??”soal Lisa... “Betul Lisa...lebih kurang lima minit menunggu...Tok Imam memulakan operasi tangkap basah...Terkejut beruk dua beranak tu...ye la masing-masing ingat tak ada sesiapa kat rumah...Mona hanya berkemban,Pak Seman pulak berseluar pendek,pasangan masing-masing menyorok bawah katil...hahaha...minggu depan dua beranak tu langsung perkahwinan kecil-kecilan..”sambung Hani lagi. “Lepas peristiwa tu,Pak Seman dah tak lepak-lepak warung Pak Hassan lagi...lepas ke kebun terus balik rumah...si Mona pulak,dah insaf...sopan je aku jumpa itu hari...manis je bertudung...maklum la,suami dia tu,cucu ustaz kat hujung kampung sebelah...”

“hmmm...bukan ke senang kalau ikut jalan Islam...tak la dapat malu...kalau dah suka,kahwin..kan...lagipun mungkin ni ada hikmah sebalik apa yang terjadi ni...”Lisa membuat kesimpulan sendiri...

“Itu la,dah lama dah depa nampak tapi tak da bukti...hah kau..terus je kahwin serentak...jimat kos...”Hani mengiakan kata Lisa... “Itu je ke gosip panas hang susah sangat nak cerita dari tadi ...tak la panas mana pun...huh..buang masa aku ja.”Kata Lisa sambil berlalu ke dapur. “Hei..cik Lisa,ini hang kata tak panas...aku tengok hang tadi sanggup berhenti buat kerja,ternganga dengar aku cerita...”balas Hani tak puas hati.

“Aku nganga sebab nak bernafas,hidung aku tersumbat,aku ingat panas sangat...setakat cerita tangkap khalwat tak la panas sangat...lain la kalau hang menikah senyap-senyap tak habaq kat aku,mungkin itu lagi panas hati kalau dengar...”Lisa balas tidak mahu mengalah sambil ketawa kecil.

“Ehhh...ke situ pulak... aku ni kalau nak bertunang ka..nikah ka...awal-awal lagi aku habaq kat hang tau...hang la sahabat yang aku ada...”Hani meredakan keadaan.

“Tapi kan,rugi la hang tak mau ikut aku balik...i’ve meet someone...guess who..?” Hani berteka-teki menarik minat Lisa... “siapa?”... “Hmmm...Amir Hamzah...dia balik kampung juga,katanya ada hal mustahak nak kena uruskan...tapi kan...masa aku jumpa tu,dia kat depan kedai Ah Seng...alaaa....kedai Ah Seng yang jual barang-barang nak kahwin tu la...hmmm...banyak juga dia beli...”sambung Hani lagi...

“ooo...ye ka...”balas Lisa terus mematikan perbualan malam itu..Mindanya seakan mentafsir sesuatu.....

Hani melangkah longlai menuju ke biliknya setelah melalui perjalanan yang jauh hari itu...tinggal Lisa seorang diri di meja kerjanya,tekad untuk siapkan design malam itu juga...

Perbualan malam itu terhenti di situ,namun gelodak hatinya masih ingin berbicara...ingin tahu mengapa Amir pergi ke kedai barangan pengantin tu...nak uruskan hal yang mustahak... “Apakah...Amir akan berkahwin.......jika benar,siapa bakal isteri Amir...tapi benar ke Amir akan berkahwin...hmmm....ehhh..nape plak aku yang gelabah...aku bukannya ada apa-apa pun dengan Amir...biarlah dia nak kahwin dengan siapa pun”...bicara Lisa sendirian...Hatinya bergetar lagi...Kesibukan Lisa menyiapkan kerja sedikit terganggu bila hatinya berdebar dan berdegup kencang bila terdetik nama Amir Hamzah di ingatannya...

“Ya Allah,seandainya dia Kau ciptakan adalah jodohku,terbaik untuk ku dan agamaku...Kau permudahkanlah segala urusannya...satukanlah hati-hati kami...tapi..Ya Allah,seandaikan dia bukan Kau ciptakan untukku dan bukan yang terbaik untuk ku,ku pohon padaMu agar buangkan la jauh-jauh perasaan yang menggangu ku ini...sesungguhnya Engkau lah Yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk diriku”...Doa Lisa dalam hatinya...bergenang air di mata Lisa memikirkan perasaan yang tidak dapat ditafsir oleh hatinya kini...

No comments:

Post a Comment