Bab 5 :: Cintailah Ia Dalam Diam

Masuk hari ini sudah tiga hari Amir tidak datang pejabat,katanya tidak sihat...Iskandar faham keadaan Amir ketika itu...Namun,sehingga saat itu,Amir masih belum menceritakan apa-apa tentang kejadian sebenar petang itu...apakah yang terjadi..sehinggakan air mata mu tumpah..untuk insan yang bernama Puteri...

“Tak boleh jadi kalau terus macam ni,mesti ada sesuatu yang tak kena ni...lantak lah hang Amir,petang ni kalau hang tak mau cerita aku sendiri akan paksa hang cerita...”Iskandar bicara sendirian...

“Encik Iskandar, Cik Lisa dari syarikat Cassia In-Design dah sampai” bunyi Intercom dari pekerjanya memecah lamunan saat itu...

“okay...Jemput dia masuk”balas Iskandar...Perbincangan mereka petang itu masih belum memperoleh keputusan...Iskandar perlu juga mendapat persetujuan dari Amir...Tetapi Amir masih lagi memerlukan masa...kekuatannya belum cukup untuk memulakan tugas...

“Untuk membalas budi cik Lisa petang tu, boleh tak kalau saya belanja minum petang...” pelawa Iskandar... “oh..maafkan saya,kejap lagi kawan saya sampai...mungkin lain kali ye...”Lisa menolak lembut pelawaan Iskandar...Memang betul jangkaan Iskandar pelawaannya akan ditolak...tiba-tiba terdengar ringtone Rest of my life nyanyian Maher Zain dari telefon bimbit Lisa berdering...

“Maafkan saya ye...”Lisa minta izin dan menjawab talian tersebut “Wa’alaikumussalam..hah..Hani...kat mana sekarang..aku dah siap...apa...ye lah...jangan lambat...aku tunggu kat tempat tadi...ok..”Iskandar hanya memasang telinga dan jantung berdegup kencang bila nama ‘Hani’ disebut.... “Apakah orang yang sama atau hanya sekadar nama je yang sama...”bisik hati Iskandar...

“So..macam mana...kawan you lambat ke...kalau macam tu biar I teman sampai dia sampai...boleh...?”Iskandar cuba memancing lagi... “hmmm...ok..saya ikut je...orang nak belanja kan...tapi dekat-dekat sini je la ye...saya dah janji dengan kawan nak tunggu kat sini tadi” Iskandar tersenyum pelawaannya dituruti...“okay..kat bawah ni ada cafe...boleh minum-minum sementara tunggu kawan you...”

“Minum je...”gurau Lisa.... “Ishhh...apa plak minum je..kalau you nak makan order je..you punya hal...I tak kisah...”balas Iskandar sambil mengajak Lisa ke kafe di bawah pejabatnya...

“cantik juga Lisa tu...bukan setakat cantik je...lemah lembut...cakap pun sopan je...senyuman dia...perghhh....cair... kalau la hati aku ni tak terpikat kat seseorang mungkin aku pikat je Lisa ni...”Iskandar berbicara sendirian dalam perjalanan pulang... “tapi kenapa kawan dia macam pernah aku nampak...nama pun sama...adakah orang yang sama...ishhh...pasai pa la Amir call tadi,kalau boleh pergi hantar sampai kereta...boleh la aku tau sapa kawan dia tu...kacau line betul”...Isakandar meninggalkan persoalan yang belum bernoktah itu...

"Siapa mamat tadi..?”tanya Hani sebaik sahaja melewati tempat Lisa menunggu... “Siapa..? yang teman aku tadi ke?”tanya Lisa kembali..

“ya la...hang ni pasai pa plak...takkan dah rindu kot baru tadi ja jumpa...”gurau Hani.. “Eh...mana ada..tu klien aku la...lepas dia tau hang mai lambat,dia ajak aku p minum dulu...ingat nak kenalkan kat hang tapi tetiba ja phone dia bunyi...so lain kali la aku introduce kat hang ya...”terang Lisa sambil matanya melirik ke arah Hani...

“Ehhh...nak buat pa pekenal kat aku pulak..aku bukannya ada urusan apa dengan dia...tok sah dok nak ngarut ya...”jelas Hani... “Mana tau la kan...kot-kot nanti sekali pandang terus berkenan kan...apa orang cakap...hmmm...love at first sight...gitu...”usikan Lisa menjadi-jadi bila wajah Hani kemerahan menahan malu dan geram...Lisa ketawa kecil .Seronok dia mengusik kawannya itu...

“huh..malas aku nak layan hang...aku rasa baik hang cari kat hang dulu..baru pekenal kat aku...”balas Hani geram... Lisa terdiam...sepi...tiba-tiba perasaannya teringatkan seseorang...seseorang yang tiada kepastian...hatinya berdegup apabila samar-samar wajah itu muncul “agak-agak apa yang sedang dia buat ya..apakah sedang bahagiakah dia sekarang...?”

“Hei cik Lisa...jauh betul hang terbang ya...sorry la kalau aku cakap tadi hang terasa...aku tak maksudkan apa-apa pun...”suara kasar Hani mengejutkan Lisa dari lamunannya...

"Eh..tak da apa-apa lah...aku tak terasa apa pun...hang kan memang suka cakap lepas ja kan..lagipun..terkadang aku terfikir siapakah arjuna yang akan menjadi raja hati....”.Lisa seakan merenung hatinya....bilakah dia akan tiba...

"hang kata apa..?arjuna..? sapa arjuna...?"soal Hani kembali kerana sibuk menumpukan perhatian pemanduannya...

“Errr....tak da apa-apa la...ni hah..aku sebenarnya dok fikir pasal design ni...macam-macam pulak nak ubah...budget sikit tapi nak macam-macam...”sambung Lisa lagi cepat-cepat mengubah rasa sentimental tadi...

“Hang ni kan Lisa,sudah-sudah la...jangan dok fikir sangat pasal kerja..sekarang dah habis waktu kerja...jom la ni kita fikir nak masak pa malam ni...”Hani mengubah tajuk perbualan apabila hampir tiba di rumah sewa mereka... “aku macam malas la nak masak malam ni...jom kita bungkus je la...nasi goreng kat gerai hujung simpang tu kat favourite hang...”jawapan Lisa membuatkan Hani ingin memandu ke gerai yang dikatakan oleh Lisa...

“nak bungkus wat pa...kita balik dulu,mandi bagi segar sikit lepas maghrib kita pi makan la..kalu beli bungkus nanti nak kena basuh pinggan lagi...amacam ok tak plan aku..?”...cadang Hani... “ok juga,lagipun badan pun dah melekit,bau hang pun dah semerbak...badan segar baru sedap sikit nak makan...”gurau Lisa mengiakan cadangan Hani...Dan ketawa mereka berderai bersama.

No comments:

Post a Comment