Bab 11 :: Cintailah Ia Dalam Diam

Seperti menjadi rutin mingguan mereka berempat akan berkumpul di gerai tersebut untuk makan bersama di malam minggu...bermacam-macam cerita di kongsi,gossip-gossip terbaru tapi mereka sepakat untuk menolak berbincang hal kerja jika berkumpul sedemikian...

Hubungan mereka bertambah erat,hal ini memudahkan peluang Iskandar mencuba kembali memikat hati Hani yang sekian lama di pendam sejak sekolah dahulu lagi...Seingatnya,sejak awal persekolahan di tempat baru,Iskandar memang terpikat dengan Hani...namun ditahan perasaannya sehingga habis sekolah...ini adalah kerana perjanjian dengan ibubapanya untuk tidak mahu terlibat dalam apa-apa masalah lagi setelah pelajaran merosot teruk hingga terpaksa bertukar sekolah...Kenangan hitamnya samar-samar muncul kembali,tapi dikepil rapi agar tidak menghantui dirinya lagi...apa yang terjadi biarlah tinggal kenangan,yang akan datang tempuhi dengan redha...
Kisah antara Puteri dan Amir masih belum dia ketahui...namun kelihatan semangat Amir semakin pulih...tapi sejak terlepas cakap beberapa minggu lepas di gerai makan itu,Amir kadang-kadang sering termenung...risau juga keadaannya begitu...

“Amir,kau okay ke...?....ada problem ke...?soal Iskandar di suatu malam minggu yang tenang... 

“aku okay je...nape nampak cam tak okay ke..?”balas Amir sambil menghirup nescafe panas...

“Tak da la...sejak dua menjak ni aku tengok kau ni cam ada problem je...termenung sana..termenung sini...”tanya Iskandar lagi membetulkan duduknya...tempat duduk di beranda menghadap bukit adalah port mereka berdua lepak dan berborak sambil memerhati ketenangan alam...menghirup udara yang nyaman...damai dan segar...

Di beranda itulah tempat  jika Amir gelisah atau tak dapat tidur,dia akan duduk sambil merenung langit dikepekatan malam...memerhati bintang-bintang dan bulan...indah sungguh ciptaan Tuhan...

 “Lisa suka tengok bintang...walau dalam gelap tapi tetap nampak cantik...Lisa nak jadi macam bintang...walaupun bintang tu jauh dan tak nampak disiang hari tapi dia tetap ada bersama kita...tak kira berada kat mana pun....dan walaupun bintang tu hanya bercahaya kecil-kecil tapi cukup membahagiakan kalau memandang langit waktu malam...Amir,tengok tu..cantik kan bintang-bintang tu... ”ujar Lisa suatu malam ketika mereka pulang dari mengaji al-Quran zaman kanak-kanak dahulu... 

“hmmm...cepat sungguh masa berlalu...”bisik hati kecil Amir...tersenyum mengenangkan kenangan indah zaman kanak-kanak dahulu

“Eh...Amir...are you okay...?aku tanya dari tadi diam je...”lamunan Amir dikejutkan oleh soalan Iskandar...

“Err...sorry..kau tanya apa tadi...?”soal Amir gelabah...

“aku tanya bila kau nak masuk minang Lisa...?”soal Iskandar tersenyum...

 “hah..?”terkejut Amir disoal begitu...

“aku gurau je...tapi tak salah kan kalau betul...if you like her...make a first step..okay..takkan nak biar perempuan yang mulakan...perempuan kan pemalu...melepas kau nanti...”Iskandar cuba mengorek rahsia dihati Amir...

“alaaa...tapi kan sekarang ramai kot perempuan yang mulakan dulu...apa nak dimalukan...zaman dah berubah...semua dah open minded”pancingan Iskandar mengena apabila Amir berminat dengan perbualannya...

“ye la...memang zaman dah berubah...tapi perempuan masih perempuan penuh dengan sifat pemalunya...kalau ada pun mungkin terpaksa sebab lelaki tu slow...orang bercinta dia pun nak bercinta...baik punya adjust tapi tak reti nak mula...so perempuan ni kena la tebal muka tanya...tapi kau tahu kan perempuan ni...sekasar-kasar mana pun diorang...hati diorang mudah tersentuh...” terselit sedikit emosi pada kata-kata Iskandar...

“hai bro,macam berpengalaman je..”teka Amir...

 “bukan aku la bro,adik aku hah....”ujar Iskandar tersenyum mengenangkan adik perempuannya.

“siapa..Sofi ke? Kenapa dengan dia..?” tanya Amir ingin kepastian...

“kau ni macam ramai sangat adik aku...ye la si Sofi tu la...bukan ke dia tu macam tomboy...kasar semacam...tapi bila bab kasih-kasih ni meleleh je aku tengok...kesian dia..”Iskandar mulakan cerita 

“Naper..cer citer kat aku”

“ada sorang mamat ni,aku tengok macam nak adjust je...contact tiap-tiap malam...sampaikan adik aku yang ala-ala tomboy tu boleh sangkut...tapi tak cakap apa-apa pun...macam main tarik tali...nak kata suka tapi macam main-main...nak kata tak suka tapi macam ada suka...Sofi  ngadu la kat aku...minta pendapat...aku pun apa lagi...basuh dia cukup-cukup la...” jelas Iskandar

“apa yang kau basuh si Sofi tu..”soal Amir tidak sabar... 

Iskandar mengimbas kembali perbualan antara dia dan adik kesayangannya Sofi...

“Sofi,abang ni bukannya pandai sangat bab-bab cintan-cintan ni,tapi kalau nak tanya pendapat abang,hmmmm...abang rasa lebih baik tanya sekarang apa status hubungan korang..bukan apa ...takut nanti Sofi dok layan sorang-sorang tapi mamat tu just suka-suka isi masa lapang je...”

“tapi abang...takkan Sofi yang nak mulakan dulu..malu la nanti...”sangkal Sofi.wajahnya juga berubah kemerahan setelah mendengar cadangan abangnya itu...

“Aik..ada perasaan malu juga adik abang ni ye..ingatkan main redah je tak tahu malu...”sakat Iskandar apabila menyedari perubahan wajah adiknya..

“Abang...!”marah Sofi apabila sedar dia diusik Iskandar..

“Abis takkan Sofi nak tunggu sampai bila..kalau betul la dia sekadar selesa dan senang berkongsi cerita saja,baik Sofi langkah kaki dulu,Abang taknak tengok Sofi kecewa dikemudian hari”balas Iskandar...

“Jadi apa tindakan Sofi..?”tanya Amir bila Iskandar diam dan tersenyum...

“Aku tak tau la macam mana si Sofi tanya tapi keputusannya positif...diorang dah bertunang and kahwin next year...”Iskandar berhenti sekejap meneguk nescafe yang dah hampir sejuk...

“Bila aku tanya adik aku tu,rupa-rupanya mamat tu tak berani nak mulakan...takut kecewa...nasib baik adik aku buat muka tak malu...kalau tak memang dua-dua melepas...”sambung Iskandar lagi...

Amir yang dari tadi hanya mendengar sahaja...seperti terkena pada dirinya juga... 

“Hmmm...Adik-adik dah nak kahwin...abang-abang je masih bujang...”gurau Iskandar...

 “iya la...adik-adik dah nak kahwin,abang-abang ni pakat tunggu bidadari tu yang tak kahwin-kahwin lagi”Amir mengiakan kata-kata Iskandar,berderai ketawa dua sahabat baik itu memecah kesunyian malam...

“lega hati aku tengok kau ketawa...kau ni kalau ada problem cuba cerita kat aku...pasal kau dengan Puteri dulu pun belum cerita...tapi dua tiga hari je kau layan blues...tapi kali ni aku tengok semacam  je...”cubaan mencungkil dari Amir untuk kali kedua...

“Aku okay je...Cuma lepas malam kau sebut pasal Puteri tu,aku rasa gelisah”Amir memulakan bicara hatinya...

“sebenarnya apa terjadi masa hari kau jumpa Puteri hari tu...nape kau nak gelisah pula?”soal Iskandar

“owh...pasal aku dengan puteri tu....hmmm...hari tu aku ingat nak bincang dengan Puteri,kalau nak putus pun biar la elok-elok,tapi....tapi...aku betul-betul tak sangka...”Amir tarik nafas dalam-dalam.

“tapi rasanya hal antara aku dengan puteri tu biarlah rahsia...aku dah tak mau ingat lagi perkara yang dah lepas...”sambung Amir lagi.

“hmm...macam tu ka...tak pa la..kau banyak-banyak sabar ek...mungkin tu bukan yang terbaik untuk kau...mana tau kot-kot Cik Lisa tu yang sesuai untuk kau...tapi kau jangan pula slow pula...aku dengar Hani cerita,Lisa pun masih single...cer  try..”balas Iskandar  tersenyum penuh makna...

“owh..baik punya pusing cerita ek...dok nak adjust aku la ni...yang kau dengan Hani apa cerita...haa..dalam diam-diam korang couple ekk...”terjah Amir...

“Eh..mana ada kita orang couple...sesi suai kenal hati budi je la...”terserlah lesung pipit Iskandar menahan senyuman...

“iya la tu..tapi nape dari dulu kau tak adjust dia...dulu zaman sekolah pun aku tengok hang layan dia semacam je...”giliran Amir pula mencungkil rahsia hati Iskandar...

“dulu zaman belajar kena la belajar,bukan zaman nak bercinta-cinta...”Iskandar cuba menutup kisahnya...
 “tapi kan aku ada terdengar kisah blues kau masa zaman sekolah dulu...hehe...nakal gak kau ye...sakat Lisa sampai dia nak pindah sekolah...”sambung Iskandar lagi mengubah cerita...

“Ooo..pandai ye...cerita aku kau nak korek..cerita kau baik punya simpan...”perli Amir tersenyum...

Tanpa mereka sedari malam semakin menginjak ke pagi.masing-masing mata dah mengecil.letih bercampur aduk.Akhirnya kedua sahabat melangkah masuk ke bilik masing-masing.Dalam kesamaran cahaya,Amir keluh resah terbaring di katilnya.Matanya letih hampir tertutup namun hatinya berdebar tatkala bayangan itu muncul diingtannya.

 “Ya Allah,temukanlah aku dengan jodoh yang mencintaiMu lebih dari mencintaiku agar dia dapat mengajarku untuk mencintaiMu dan jodoh yang merinduiMu lebih dari merindui diriku”

“Dengan namaMu,Ya Allah yang menghidupkan aku dan mematikan aku..Amin”

No comments:

Post a Comment