Bab 10 :: Cintailah Ia Dalam Diam

Malam itu tidak seperti malam-malam sebelum 
ini,keadaan kedai kegemaran mereka berdua agak lengang...tiada pelanggan...hanya beberapa orang sahaja...sebaik sahaja menjumpai ‘port’  yang best nak lepak, Lisa dan Hani terus duduk dan ingin memesan makanan... “dah nak kebulur aku tunggu hang bersiap”rungut Lisa sambil mencari order special...saja ingin menukar selera... “Ye la..sorry..aku salah..malam ni hang order je..aku belanja...”Hani memujuk...

“Hani...Lisa...”terdengar suara memanggil Lisa dan Hani... “Alamak...Is dengan Amir la...kacau daun betul la depa ni...”rungut Hani apabila menoleh ke arah suara memanggil tadi...tersenyum...

“Ehhh....pelik...bukan ke hang suka sangat nak jumpa Iskandar tu...”perli Lisa... “Ye la..memang aku suka...tapi sekarang aku nak berdua dengan hang...kacau line betul la mamat dua orang tu”balas Hani marah tapi suka...

“Assalamualaikum...baru sampai ke..jom lepak dengan kita orang...”tanpa sedar Iskandar sudah pun berada dekat meja mereka berdua...

“Wa’alaikumussalam...errr..tak ganggu ke kalau kami ni join...”balas Hani menjeling ke arah Lisa...

“Ehhh...tak da nya nak ganggu...kami dua orang je...bosan juga kalau dah hari-hari menyembang berdua je...jom la join...Lisa..jom...”ajak Iskandar...

Dari kejauhan kelihatan Amir Hamzah memerhati sahaja sahabatnya itu...jauh di sudut hatinya mengharapkan agar Lisa juga bersetuju ajakan Iskandar... “Alaaa..hang ni mahu tapi malu...”terngiang lagi suara Iskandar memerlinya tadi...

“Wahhh....makan besar korang berdua ni...ada apa-apa ke nak celebrate...”terkejut Iskandar melihat hidangan yang diorder oleh Lisa dan Hani sampai...

 “Mak aaii...korang nak makan ke nak menjamu...” berderai ketawa mereka berempat dengan kata-kata Amir...

“Kita makan dulu la ye...kemudian kita sambung sembang lagi...jemput makan semua...”jemput Hani agak terkejut juga bila hidangan sampai...itu la akibat kalau order makanan masa tengah lapar...nasib baik jumpa Iskandar dan Amir boleh tolong habiskan...

“Terima kasih Hani,Lisa..belanja kita orang”Amir merasa segan apabila Hani pergi membayarnya... 

“Sama-sama... hari tu kan korang dah belanja...kali ni biar aku pula yang belanja...lagipun banyak sangat kita orang punya order...lain kali giliran korang pula ye...”balas Hani sambil menyedut jus yang baru di order nya lagi tadi...

Perbualan malam itu semakin rancak...mengukit kembali zaman-zaman sekolah dahulu...Lisa hanya mampu tersenyum dan sesekali ketawa...dia tak dapat nak bercerita kerana ketika itu dia dah bertukar ke sekolah lain berasrama penuh...

“Is..kalau awak nak tau ada sorang budak ni,hari-hari nangis kat kelas... tak mau pi sekolah...sampai nak pindah sekolah...”usik Hani sambil mengerling ke arah Lisa...merah padam wajah Lisa menahan malu...

“Tu dia...mesti budak manja kan...tak kan hari-hari nangis...”soal Iskandar sambil ketawa...
Lisa menunduk malu manakala Amir diam membisu... “Arghh...Hani kenapa la mesti mengungkit peristiwa ni...”bentak Amir dalam hatinya...

Melihat dua sahabat baiknya diam,Hani semakin suka untukmenyakat... “Amir takkan hang tak ingat...hang buat apa sampai Lisa nak tukar sekolah...”

“Wei...tu cerita lama la..tak payah nak ungkit-ungkit lagi...lagipun aku memang nakal dulu..”Amir cuba menahan Hani dari terus bercerita...

“Oppss...kejap-kejap...Amir nakal ke dulu mengusik sampai ada yang nak tukar sekolah..”berderai ketawa Iskandar lagi...“Setahu aku dia skema je”kali ini ketawa Iskandar disambut Hani...Cuma Lisa dan Amir sahaja membisu...
 
Hani semakin rancak bercerita kenangan tersebut kepada Iskandar...sesekali mereka ketawa... Amir memandang Lisa yang berdiam diri sejak tadi...

“Errr...Lisa..pasal dulu tu hang...err...awak...masih marahkan saya ke...?”soal Amir tidak menghiraukan perbualan Hani dan Iskandar...

Kelu lidah Lisa untuk berbicara... “Lisa,awak masih marahkan saya lagi ke”ulang Amir melihat Lisa tidak membalasnya...

Senyum... “Lisa rasa semua tu dah berlalu...zaman kanak-kanak kan...masa tengah nakal...masa tu memang la marah tapi bila fikir-fikir semula kelakar pun ada...”balas Lisa...

Baru saja Amir ingin berbual dengan Lisa,Hani mencelah... “Amir,tahniah ye...hang bertunang tak cerita pun kan...”

“kacau betul la minah ni”rungut Amir dalam hati apabila baru saja berpeluang sembang dengan Lisa...

“Amir...bila hang tunang pula...tak bagitau aku pun...”Iskandar kehairanan

Terpinga Amir mendapat ucapan tahniah dari Hani... “bila masa pula aku tunang...mana hang dapat khabar angin ni...?”

“Akhirnya Hani hang tanya juga...”bisik hati Lisa mengharap jawapan dari Amir...
“Eh..bukan ke hari tu aku jumpa hang kat kedai Ah Seng yang jual barang-barang kahwin..banyak benar aku tengok hang borong...tu pun tak mau ngaku lagi ke?”Hani serkap jarang sesuka hati...

“Ooo...yang tu...lain kali tanya la dulu jangan main serkap je...hari tu memang aku pi beli barangan bertunang,tapi bukan untuk aku..untuk adik aku...adik kembar aku tu...si Anis”terang Amir...

“wahh...Anis dah tunang ke...? owh...bukan hang ek..aku ingat kan hang...”malu tapi Hani puas hati mengetahui perkara sebenar...

“Ehh..Anis dah tunang ek..dah lama tak dengar cerita pasal dia...apa dia buat sekarang ek...”Lisa tiba-tiba teruja bila mendengar nama Anis...kawan sepermainannya dan Hani...Tapi mereka terpisah apabila Anis ditawarkan ke sekolah berasrama penuh...jarang sekali untuk bertemu walaupun cuti sekolah...

“Hurm... a’a...Anis dah bertunang dua minggu lepas dengan rakan sekolah lamanya dulu...sorry la tak jemput buat kecil-kecil je...may be kenduri nanti dijemput...”balas Amir tidak lekang matanya memandang wajah Lisa...

“hai Amir adik dah bertunang tak lama lagi nak kahwin,  yang hang ni bila lagi...takkan nak tunggu puteri kayangan kot...”gurau Iskandar

“ye la...kembar tu..hang tak rasa apa-apa ke..?Hani mencelah cuba menyakat...

“eh..haloo...jangan nak mengata aku sorang je...semua pun sama kan...single and available..kan.. ”kata-kata Amir meledakkan ketawa mereka berempat...

Malam semakin larut tapi mereka berempat tidak berganjak dari tempat duduk masing-masing malah semakin rancak berbual...Amir mengambil kesempatan untuk berbual dengan Lisa...manakala Hani dan Iskandar berbual tanpa memperdulikan dua sahabat mereka itu...

“Lisa,buat apa ek sekarang...err..maksud saya kerja apa sekarang...”Amir memulakan bicara tapi agak kekok kerana sudah lama tidak berbual dengan Lisa...

“Owh..Lisa jadi kuli je...lukis plan...dengar cerita Amir dah jadi bos besar sekarang...hebat...”Lisa cuba berlagak tenang walaupun hatinya bergetar kencang...

“Eh...Amir..kalau hang nak tau Lisa la yang dok buat design rumah Dato’ Soffian tu...”celah Iskandarsambil tersenyum penuh makna...

“owh..ye ke..apsal aku tak tau pun”soal Amir kehairanan tidak tahu keterlibatan Lisa dalam projek bersama itu...

“Camna la hang nak tau,masa tu hang tenagh dok searabut settle hal dengan Puteri....”Amir membulatkan mata apabila terdengar Iskandar terlepas cakap...

Keruh wajah Lisa apabila mendengar nama Puteri...siapakah Puteri yang disebut oleh Iskandar tadi..mengapa Amir mesti memberi isyarat mata begitu...bisik hati Lisa ingin tahu...namun ditahan perasaannya itu...

Malam itu entah mengapa Lisa tak dapat melelapkan matanya..hatinya bergetar tatkala kelibat Amir memintas pandangannya...kebelakangan ini,hati Lisa diburu resah,perasaan yang tak keruan...Lisa pun sukar mentafsir perasaannya tika ini...apakah hatinya sudah tertaut pada Amir...sebab inikah hatinya tiada ruang lagi untuk insan bernama Harris...Lisa keliru...ingin sahaja menjerit meluahkan yang terbuku di hati...Lisa bangun dari katilnya melangkah perlahan menghampiri tingkap di kamarnya...di buka luas-luas...cuba menghirup kesejukkan udara di hening pagi...nyaman dan segar..

Subhanallah..indahnya ciptaanMu...ucap dibibir mungil Lisa memerhatikan bintang-bintang dilangit...tanpa disedari air mata mengalir membasahi pipi Lisa...air mata keinsafan...air mata yang mengakui betapa kerdilnya manusia di sisi Tuhan...hatinya kembali tenang melihat keindahan alam...lantas Lisa melangkah ke bilik air mengambil wuduk,sujud pada yang Satu di sepertiga malam...mohon petunjuk dari Ilahi...bagi Lisa hanya pada Dia sajalah tempat mengadu,kerana Dia adalah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk setiap hambaNya...

“Ya Allah,aku tiada tempat lain untuk mengadu selain dari Mu Ya Allah,hanya pada Mu... Ya Allah,aku ingin mencintaiMu,aku ingin merinduiMu... Ya Allah...aku pohon agar Kau kuatkanlah iman ku dan tabahkan lah hatiku menempuh dugaan yang Kau berikan...Redhailah hatiku...Pasrahkanlah aku dengan takdirMu...sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan adalah yang terbaik untuk ku...Ya Allah,Ya Tuhanku...Sesungguhnya Engkau Maha mengetahui ..segala yang terbaik untuk hambaMu ini... Amin..Amin..Ya rabbal’aalamin...”



No comments:

Post a Comment