Bab 7 : Cintailah Ia Dalam Diam


Entah mengapa air matanya mengalir laju...ingatannya ligat kembali mengingati kenangan-kenangan bersama seseorang yang pernah menakluki hatinya,Harris Zaquan...namun,jodoh mereka tidak panjang,tidak sempat untuk meraikan majlis gilang gemilang...entah dimana salah Lisa, Harris berubah,membuat keputusan yang menyakitkan... 

“Lisa, I tak faham and I dah tak sabar lagi...apa sebenarnya hubungan you dengan Rizal sebenarnya...Bukan sekali dua je tau...dah berpinar mata I nampak You dengan jantan tu...” 

“Harris,berapa kali I nak bagitau,Rizal tu sepupu I..and we're so close...I tak ada apa-apa hubungan pun dengan dia..kalu you tak percaya jom kita jumpa Rizal and you boleh tanya dia sendiri...”Lisa ingin menjernihkan keadaan...

 “yaa..I know..memang you dah banyak  kali bagitau I,tapi I berbulu biji mata ni tengok you dengan dia mesra sangat...dah tak macam sepupu...bertepuk tampar...berpeluk bagai...arghhhh...menyampah betul I tengok...”Haikal masih tidak puas hati dengan penjelasan Lisa...

 But Harris ,it’s true...please listen to me first..” Lisa masih cuba menjelaskan...

Look...kalau you nak explain..I just want to know mana you pergi last Monday night...”pinta Harris

"Last Monday night..?"Ingatan Lisa kembali pada malam isnin tika dia dan Rizal bertemu...ada kekusutan di wajah Rizal..sebagai sepupu yang paling rapat Lisa rasa dia perlu berada bersama Rizal untuk menguraikan kekusutan tersebut... 

“Rizal..kenapa ni..tiba-tiba ja ajak Lisa keluar malam-malam macam ni..Rizal ada masalah ke?”..sepi.. “cuba cerita sikit mana tau kalau-kalau mungkin boleh Lisa tolong...”pujuk Lisa bila dilihatnya Rizal masih diam membisu... 

“Lisa..aku..aku...”terdengar suara Rizal yang begitu payah untuk berbicara.. “Rizal,take your time and please let me know..kalau tak macam mana Lisa nak tolong”pujuk Lisa lagi.. 

“Lisa,kau kenal kan awek aku..Diana...kami dah 2 tahun couple...aku ingat aku kenal dia...rupa-rupanya tidak...tadi baru aku tahu siapa dia sebenarnya...” Lisa sabar mendengar kata-kata Rizal..terasa amat susah untuk lelaki itu berbicara “Lisa,tadi aku terjumpa Diana...” sabarnya Lisa mendengar kata-kata yang bakal dikeluarkan oleh Rizal...

“aku terjumpa Diana baru keluar dari pub...bukan keseorangan...tapi dengan seorang mat saleh...jalan terhuyung hayang...”Rizal terhenti seketika bila seorang pelayan membawa pesanan mereka tadi... “first time aku tengok keadaan Diana macam tu...aku tak pernah tau dia memang minum air haram tu”sengaja di tekan suaranya pada air haram... 

“kemudian aku ikut Diana dengan mat saleh tu...mat saleh tu drive kereta Diana laju kot..tapi nasib baik aku pun sempat ikut juga...sampai satu simpang kereta tu belok ke arah kawasan pembinaan yang terbelengkalai... kereta tu berhenti tempat yang agak tersorok... agak lama aku perhati dari jauh...tiba-tiba terasa nak jenguk apa diorang buat...Astagfirullahal'azim...Lisa..aku tak sanggup nak teruskan...”jelas kekecewaan yang amat sangat diwajah Rizal...

“Sabar la Rizal...mungkin Allah nak tunjuk kat Rizal siapa sebenarnya Diana...tapi Rizal tak nak dengar penjelasan Diana dulu ke..mana tau kalau-kalau dia terpedaya...”pujuk Lisa... “Entah Lisa,aku dah tak tau nak buat apa sekarang...sorry la aku terdial nombor ko...aku teringat ko je masa-masa cmni...”lega sikit Lisa bila lelaki tersebut mengukir senyuman walaupun dalam kepayahan... 

“Ye la..time susah-susah cmni baru ingat Lisa kan...kalau tak...hmmm..”Lisa pura-pura merajuk... 

“hei...tak kan merajuk kot...Lisa la sahabat merangkap sepupu yang paling Rizal sayang tau...”pujuk Rizal...
“hmm..ye la tu..dah jom Lisa hantar Rizal balik...dah selekeh benar Lisa tengok...tak hensem sudah...”gurau Lisa dan mengajak Rizal balik...

Dari kejauhan kelihatan mata yang memandang tajam memerhati kemesraan antara Lisa dan Rizal...Api cemburu bertambah menguasai diri apabila terlihat aksi mersa antara Lisa dan sepupunya. Harris memandu mengikut Rizal dan Lisa... “Arghhh...sepupu konon...”marah Harris apabila melihat Lisa memimpin Rizal keluar dari kereta...tanpa disedari ,Harris memecut keretanya bila setelah puas mengitip aksi mesra Lisa menghantar Rizal pulang...hatinya bagai ditusuk sembilu tajam melihat kelakuan tunangnya bermesra dengan lelaki lain...api cemburu menguasai diri,Harris tekad dengan keputusannya tanpa berfikir panjang...

“sudah la Lisa, I dah bosan dengan penjelasan you...I tak mahu dengar apa-apa lagi dari you...” lamunan Lisa terhenti bila terdengar suara Harris... 

But Harris, please listen to me.. I dengan Rizal...”belum sempat Lisa meneruskan bicara Harris memotong kata-kata Lisa...

“kita putus...next week I hantar my parents  jumpa your's parents...and from now you’re not my fiance anymore okay...”kata putus dari Haikal tidak dijangka langsung dari Lisa...

Hanya tinggal beberapa bulan saja lagi majlis perkahwinan mereka...nasib baik kad belum diedarkan dan begitu juga tempahan-tempahan lain belum confirm lagi...Cuma barangan hantaran saja yang hampir siap dibeli... Lepas kejadian tu,Lisa tidak dapat menghubungi Harris...talian telefon telah ditamatkan perkhidmatannya...

“Ya Allah,hanya Engkau yag mengetahui apa yang terbaik untuk ku...tapi aku tidak mengerti...mengapa dia mesti hadir di saat-saat aku sudah hampir melupakan dia...Ya Allah tabahkan hatiku...kuatkan imanku..redha la aku akan dugaan-Mu...Ya Allah...”doa Lisa dalam hatinya...

No comments:

Post a Comment